Aktuelt  smådyr

Akita.png

Seniorsjekk hund:

​

Når er en hund egentlig gammel?

​

Som en tommelfingerregel regnes en hund som senior fra den er rundt 7 år gammel. Men det varierer fra størrelse og forventet levealder for hver rase. Store hunder blir ofte gamle før små hunder.

Tegn på en aldrende hund er:

• Tap av muskelmasse

• Lavere aktivitetsnivå

• Stive og vonde ledd

• Dårligere syn og hørsel

• Problemer med tenner og tannkjøtt

Aktivitetsnivået til en aldrende hund er det viktig å være bevisst på som hundeeier. Vi ser ofte at både vekt, smerter og mosjonsnivå henger sammen. Å få stive og vonde ledd er ikke sjeldent hos våre firbente venner.

Både riktig mosjon, riktig fôr- både i mengde og kvalitet, samt lindrende preparater kan gjøre livskvaliteten til din hund bedre. Her er det viktig å ikke vente for lenge med å ta kontakt med veterinær.

En seniorsjekk innebærer en grundig undersøkelse av hunden fra snute til haletipp. Med spesiell fokus på ledd, tenner og vekt. Det er også anbefalt en blodprøveanalyse for å se på bl.a nyre- og leverfunksjonen om man vil vite mer.

Seniorsjekk katt:

​

Når er en katt egentlig gammel?

​

En katt regnes som gammel fra ca 10 års alderen. Men det er ikke uvanlig å se katter som blir 15 år og eldre.

​

Tegn på en aldrende katt er nokså like som hos hunder:

​

• Endret stoffskifte som fører til endring i vekt

• Stive og vonde ledd

• Dårligere syn og hørsel

• Problemer med tenner og tannkjøtt

• Problemer med fordøyelse.

• Endret pelskvalitet

​

Når en katt blir eldre forandrer stokkskiftet seg – det vil si at energibehovet generelt går opp og den bruker mer energi for å opprettholde vekta. En eldre katt har dermed lettere for å bli undervektig enn en ung katt. Samtidig ser vi et økende antall overvektige katter også, blant de som beveger seg mindre.

Kattene våre er mestere i å skjule smerter, og det kan derfor være vanskelig å oppdage om en katt har smerter i skjelett, ledd og muskler. En katt med kroniske smerter vil ofte ha gradvise endringer i oppførsel. Om katten trekker seg mer unna, sover mer og viser tegn på aggresjon og irritasjon kan dette være tegn på at den går med smerter. Det samme gjelder en katt som plutselig ikke hopper opp i sofaen eller vinduskarmen. En katt med smerter i ledd vil også ha problemer med å vaske seg skikkelig, noe som kan føre til dårligere pelskvalitet og dannelse av pelsklumper.

En seniorsjekk innebærer en grundig undersøkelse av katten fra snute til haletipp. Med spesielt fokus på ledd, tenner og vekt. Det er også anbefalt en blodprøveanalyse for å se på bl.a nyre- og leverfunksjonen om man vil vite mer.

Nytt blodprøveutstyr på plass

5.1.2017

Det skjer stadig utvikling innen diagnostikk, og like før jul installerte vi den nye hematologimaskinen vår. Det er en maskin som på fem minutter teller opp røde og hvite blodceller, og blodplateantallet. Dette kan fortelle oss om dyr er blodfattige, har infeksjon eller mangler blodplater i kroppen. Ved dehydrering kan også blodcellene være med å fortelle oss om tilstanden til dyret ditt. Vi har prøvekjørt maskinen de siste ukene, og håper nå å kunne gi enda raskere svar på hva som er galt hos pasientene våre. Har dere spørsmål om hvilke undersøkelser vi gjør når, eller hvorfor vi velger den ene typen fremfor den andre, bare spør. Snart kommer det også nyheter på røntgenfronten, følg med på oppdateringer!

Ny hjemmeside, endelig!

30.11.2016

Dette er det første innlegget pÃ¥ den nye hjemmesiden vÃ¥r, og her vil dere finne oppdatert informasjon til enhver tid. Vi har planlagt forandringer pÃ¥ nettsiden i 3-4 Ã¥r, men først nÃ¥ fÃ¥tt realisert planene sÃ¥nn at dere fÃ¥r nytte av dem. Hvis det er endringer eller tillegg dere syns hadde gjort seg, er vi veldig glade for tilbakemeldinger, bÃ¥de ris og ros. Det kan være vi møter noen startproblemer, men satser pÃ¥ at dere syns siden er lett Ã¥ finne frem pÃ¥. Uansett setter vi pris pÃ¥ om dere ringer hvis det gjelder akutte ting, og bruker mail og tilbakemeldingsmulighetene her pÃ¥ siden hvis det ikke haster. Er det kurs eller informasjon dere er ekstra interessert i, gi oss gjerne beskjed.