© Veterinærvakta Fron. Laget av krible.no

Aktuelt | Smådyr

Info om mage/tarmsykdom på hund

5.9.2019

Det er i disse dager stor medieoppmerksomhet etter flere tilfeller av dødelig tarmsykdom, særlig rundt Oslo. Tilfellene har hatt akutt, kraftig blodig diare, og svært dårlig allmennform. Det er ingen sikre årsaker pr nå, men man har utelukket en del mulige årsaker hvertfall. Våre råd er å behandle dette som all annen sykdom, blir hunden dårlig, ta kontakt. Er det kun mild diare eller enkeltvis oppkast med god allmennform, behandle det med zoolac (melkesyrebakterier, kan kjøpes hos oss) og skånekost(spesialtørrfor, eller kokt ris/fiskeboller) til det går over.

Les oppdateringer fra veterinærinstituttet, mattilsynet eller veterinærhøyskolen, og ikke kast dere over alle spekulasjoner på nett. Det er så langt ingen tilfeller med så alvorlig karakter i vårt distrikt, og vi følger nøye med på situasjonen ellers i landet. Er dere i tvil om formen er dårlig, ta kontakt.

Hjertesykdom

12.12.2018

Nå blir stadig flere hunder og katter med hjertesykdom undersøkt hos oss. Hvis det viser seg at vi finner hjerteproblemer som vi tror vil utvikle seg, kan viktig oppfølging skje hjemme hos dyreeier. Vi ber dere om å følge med på pusten når dyret sover, og si fra til oss hvis det endrer seg. Vi kaller det SRR, sovende-respirasjons-rate. Det går ut på å telle antall pust(hver gang brystkassa hever seg en gang, er et pust). Hvis antall pust på et minutt stiger, tyder det på at hjertet ikke gjør en god nok jobb, og vi bør revurdere medisineringen til dyret. Eller kanskje starte for første gang, hvis det ikke har vært behov tidligere. Dette er ting vi snakker med hver enkelt om, og her finner man et skjema man kan bruke hjemme for å holde oversikt. Ved evt spørsmål, er det bare å ringe oss, så får dere svar!

Huggormbitt

6.5.2017

Nå har endelig sommeren gjort sitt innrykk i vårt kalde land, men sammen med den våkner også huggormen. Huggormen er den eneste giftige slangen vi har i Norge og hvert år blir hunder skadet og i verste fall drept av giften fra et huggormbitt. Også katter kan bli bitt, men statistikken viser at det er mer sjeldent. Dersom ulykken først er ute, er det viktig at du som eier vet hvordan du skal forholde deg, og hva du skal gjøre.

Et bitt fra en huggorm kan skje lynraskt uten at du ser det. Derfor kan det være livreddende i seg selv at du har kjennskap til symptomer på giften fra huggorm.

Det du vanligvis ser er:

• Hevelse; kan både være lokal og spredt. (Dersom bittet er i halsregionen, kan dette området hovne opp kraftig og stenge for luftveiene.)

• Noen ganger kan en se to hull i huden etter hoggtennene til slangen.

• Rask, overfladisk pusting

• Kramper

• Sjokkutvikling; bleke/kalde slimhunner, slapphet og evt. bevisstløshet.

Dersom hunden eller katten din oppfører seg unormalt etter en tur i skogen, ha sjansen for huggormbitt i bakhodet. Heldigvis er 30% av bitt fra huggorm det en kaller "tørrbitt". Det vil si at slangen har valgt å ikke bruke gift da den angrep. Så dersom du ser hunden eller katten din bli bitt, er det en sjanse for at den ikke har fått gift i seg. Hold likevel et godt øye med dyret for å se om symptomer utvikler seg; dersom huggormgift skulle ha kommet inn i blodstrømmen til dyret, MÅ den ha øyeblikkelig hjelp fra veterinær.

Dersom dyret blir bitt i bena, vil giften spre seg raskt gjennom blodomløpet. Blir det bitt i hals kan påfølgende hevelse stenge for luftveiene og forårsake pusteproblemer.

Hva skal du som eier gjøre dersom du har mistanke om huggormbitt?

• Dersom du ser huggormen, ta dyret vekk fra stedet og kom deg tilbake til bilen eller hjemmet. Om mulig, kan det være tryggest å bære hunden eller katten inntil du er et godt stykke unna huggormen. Om hunden din er stor, er det viktig å ta den i bånd slik at du ha kontroll på hvor den går.

• Hvis du har mistanke om at dyret er bitt, kontakt veterinær. Veterinæren kan hjelpe deg med hva du skal gjøre rent praktisk samtidig som de kan gjøre seg klare på klinikken til du kommer.

• På klinikken vil veterinæren gjøre en vurdering på hvilken behandling dyret skal ha. Det blir også tatt blodprøve for å kunne si noe om alvorlighetsgraden dersom hunden eller katten har fått huggormgift i seg.

Senvirkninger:

Etter den første fasen med kraftige symptomer er det også en senvirkning av huggormgift som kan gi lever- eller nyresvikt, anemi(blodmangel) eller skade på hjertemuskelen. Faren for dette minsker med rask og effektiv behandling så fort man oppdager skaden.

Tips for deg som skal på skogsturer med hunden, eller lar katten din være mye ute:

Notér ned nummeret til veterinærvakta i ditt område slik at du kan ta øyeblikkelig kontakt om du har med mobilen din på skogstur eller opplever symptomer hos katten eller hunden din. Dette er spesielt viktig om man er på ferie i ukjente områder, da kan tiden før man kommer i kontakt med riktig veterinærvakta bli unødvendig lang.

Utseende på huggorm:

Huggormen har et svart sikk-sakk mønster på ryggen, men de kan også være helt svarte! Du kan skille huggormen fra den svarte buormen ved at huggormen ikke har lyse flekker på kinnene.

Engelsk setter-hjertestudie

21.2.2017

Veterinær Liva Ihle Vatne er en av norges dyktigste hjertespesialister, og har fra fra høsten 2016 satt i gang en studie i forsøk på å etablere referanseintervaller for hjertestørrelse hos engelsk setter. Dette gjøres ved hjelp av ultralydundersøkelser, og er smertefritt for hunden. Dette er et flott tiltak for hele rasen, og en sjelden mulighet til å få sjekket at alt er i orden med hjertet til hunden din, helt gratis! Vi kan komme med utfyllende info hvis du har spørsmål utover det som står i invitasjonen under:

Nytt blodprøveutstyr på plass

5.1.2017

Det skjer stadig utvikling innen diagnostikk, og like før jul installerte vi den nye hematologimaskinen vår. Det er en maskin som på fem minutter teller opp røde og hvite blodceller, og blodplateantallet. Dette kan fortelle oss om dyr er blodfattige, har infeksjon eller mangler blodplater i kroppen. Ved dehydrering kan også blodcellene være med å fortelle oss om tilstanden til dyret ditt. Vi har prøvekjørt maskinen de siste ukene, og håper nå å kunne gi enda raskere svar på hva som er galt hos pasientene våre. Har dere spørsmål om hvilke undersøkelser vi gjør når, eller hvorfor vi velger den ene typen fremfor den andre, bare spør. Snart kommer det også nyheter på røntgenfronten, følg med på oppdateringer!

Ny hjemmeside, endelig!

30.11.2016

Dette er det første innlegget på den nye hjemmesiden vår, og her vil dere finne oppdatert informasjon til enhver tid. Vi har planlagt forandringer på nettsiden i 3-4 år, men først nå fått realisert planene sånn at dere får nytte av dem. Hvis det er endringer eller tillegg dere syns hadde gjort seg, er vi veldig glade for tilbakemeldinger, både ris og ros. Det kan være vi møter noen startproblemer, men satser på at dere syns siden er lett å finne frem på. Uansett setter vi pris på om dere ringer hvis det gjelder akutte ting, og bruker mail og tilbakemeldingsmulighetene her på siden hvis det ikke haster. Er det kurs eller informasjon dere er ekstra interessert i, gi oss gjerne beskjed.