VÅRE
TJENESTER

Våre anbefalinger

161110_DSC_0050.JPG

Her legger vi ut oppdatert info og anbefalinger, om vaksiner og andre ting dere måtte lure på av rutine-spørsmål om dyret ditt. For spesielle tilfeller, ta kontakt med oss.

DSC_2633.JPG

Vaksineanbefalinger for hunder

Sykdommer som vi anbefaler at alle hunder vaksineres mot, også om de bare er i Norge, er valpesyke (febersykdom), smittsom leverbetennelse, parvo (alvorlig magevirus) og kennelhoste (parainfluensa). Alle fire sykdommene er forårsaket av virus, og det kalles kjernevaksinering. Hvis det er aktuelt med en utenlandsreise, kan det være anbefalt andre vaksiner, ta kontakt i god tid om du vurderer å ta med hunden utenlands.

​

Før hver vaksine foretas også en grundig helsesjekk, for å kunne oppdage begynnende plager eller sykdommer, og eventuell behandling settes i gang. Merker dere forandringer hjemme, gi beskjed om det før undersøkelsen.

​

Hos oss anbefaler vi følgende vaksinasjonsprogram:

​

• Ved ca. 8 ukers alder: vaksinasjon mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste.

• Ved ca. 12 ukers alder: vaksinasjon mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste.

• Ved ca. 16 ukers alder: vaksinasjon mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste.

• Ved ca 16 måneders alder (12 måneder etter siste vaksine): vaksinasjon mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste. (Denne kan evt tas som 1-årsvaksine, om man ønsker hunden vaksinert på annen tid av året).

• Deretter anbefales vaksinasjon mot kennelhoste årlig, og valpesyke, smittsom leverbetennelse og parvovirus hvert 3. år.

NKK-regler:

​

Fra og med 01.01.2023 endres vaksineregler i NKKs konkurransereglement. Alle hunder som skal delta på arrangement i regi av NKK skal ha gyldig vaksine mot valpesyke, smittsom leverbetennelse og parvo.

​

• For hunder under 6 måneders alder, skal siste vaksinasjon ha blitt utført ved minimum 12 ukers alder og vaksinens gyldighet er da 1 år

• For hunder vaksinert over 6 måneders alder eller eldre, er vaksinens gyldighet 3 år.

• Ved førstegangs vaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato før hunden kan delta på NKK arrangementer.

NHF (Norges hundekjørerforbund) regler:

​

• Løpshunder som deltar i konkurranser, må i tillegg til kjernevaksinene vaksineres mot en kennelhostebakterie, Bordetella bronchiseptica, som gis som nesevaksine. Vi anbefaler å vaksinere trekkhunder sommerstid, når det er mulig å ha en litt roligere treningsperiode rundt vaksineringen.

• Ønsker du vaksinering på kennelen din pga mange hunder, ta kontakt for å avtale dette.

Vaksineanbefalinger for katter

Sykdommer som vi anbefaler at alle katter vaksineres mot er kattepest (felint panleukopenivirus) og katteinfluensa (felint calicivirus og felint herpesvirus). Kattepest er en alvorlig og mulig dødelig sykdom, og selv katteinfluensa kan ha et alvorlig forløp. Ved å vaksinere katten din mot disse sykdommene beskytter du ikke bare din egen katt mot smitte, du bidrar også til å holde det totale smittepresset på et lavt nivå(flokkimmunitet).

​

Hos oss anbefaler vi følgende vaksinasjonsprogram:

​

• Ved ca. 12 ukers alder: vaksinasjon mot kattepest (felint panleukopenivirus) og katteinfluensa (felint calicivirus og felint herpesvirus).

• Ved ca. 16 ukers alder: vaksinasjon mot kattepest (felint panleukopenivirus) og katteinfluensa (felint calicivirus og felint herpesvirus).

• Ved ca. 16 måneders alder (12 måneder etter siste vaksinasjon). vaksinasjon mot kattepest (felint panleukopenivirus) og katteinfluensa (felint calicivirus og felint herpesvirus).

• Deretter anbefales vaksinasjon mot katteinfluensa (felint calicivirus og felint herpesvirus) årlig, og kattepest (felint panleukopenivirus) hvert 3. år.

Kattunger som holdes inne til de kastreres, kan også vaksineres to ganger fra kastreringstidspunktet, med fire uker mellom de to første vaksinene (grunnvaksinene).

Kastrering av katter

​

Vi anbefaler at alle katter som ikke spesielt er tenkt til videre avl, kastreres kirurgisk. Dette er både for hann- og hunnkatter et mindre inngrep, hvor de er inne på klinikken noen timer, før de sendes hjem etter oppvåkningen her.

​

Alder for kastrering: Vi anbefaler ca 6 mnd alder for begge kjønn, evt at de er over 2,5 kg hvis man ønsker det gjort noe tidligere. For maine coon og enkelte veldig store katteraser, er det vist at det kan være helsefordeler med noe senere tidspunkt for kastreringen, pga beinveksten.

​

Alle katter hos oss får med seg smertestillende medisin til de første dagene etter operasjonen, og prøvepose med egnet fôr for kastrerte katter.

​

(Fun fact: Kastrering av hunnkatter blir ofte nevnt som sterilisering, men det heter egentlig kastrering, som betyr at vi fjerner de indre kjønnsorganene helt)